Thursday 5 July 2012

TERKINI PEMBALAKAN DI GUNUNG INAS : KRONI TOK ZIZAN INGKAR ARAHAN JABATAN ALAM SEKITAR.#tukarkedah

                                 

05 Jun 2012- KK mendapat maklumat mengenai PEMBALAKAN DI GUNUNG INAS, BALING masih lagi berlaku walaupun pihak Jabatan Alam Sekitar telahpun mengarahkan aktiviti pembalakan di Hutan Tersebut diberhentikan.

Apa yang menjadi tanda tanya kk- selepas mendapat panggilan telefon dari salah seorang penduduk kampung Iboi, yang memberitahu aktiviti pembalakan masih lagi berlaku di Hutan tersebut. kk pun terkejut jugak sedangkan pihak JAS pada 26 Hb Jun telah mengarahkan agar semua aktiviti balak di kawasan itu di hentikan. penduduk tersebut ada bertanya kepada "toke@kroni tok zizan" tentang larangan tersebut... dengan nada megah dan selambanya toke balak tu..jawab " itu kes kasi orang ATAS SETTELKAN"......... yang pasti penduduk di kawasan tersebut masih lagi keliru dan bingun ANTARA JAS & TOK ZIZAN... siapa lebih berkuasa dalam melaksanan penguatkuasaan... JENTERA DAN LORI PENGANGKUT AKTIF. 

Jabatan Alam Sekitar (JAS) meminta Perbadanan Menteri Besar Kedah (PMBKed) menghentikan serta-merta projek pembangunan kawasan Gunung Inas di Baling kerana tidak mendapatkan kelulusan laporan Penilaian Kesan Alam Sekitar (EIA).




JAS menafikan bahawa pihaknya telah meluluskan laporan penilaian EIA bagi projek itu pada 2010 seperti didakwa oleh Ketua Pegawai Eksekutif PMBKed, Datuk Shahabudin Shafie.

"Laporan penilaian EIA bagi projek itu tidak diluluskan oleh JAS. Adalah penting perkara ini disemak terlebih dahulu oleh PMBKed dan apa-apa kerja di kawasan berkenaan hendaklah dihentikan serta-merta," kata kenyataan JAS di Putrajaya yang difakskan kepada Bernama di sini, Khamis.


JAS berkata demikian bagi mengulas kenyataan Shahabudin Selasa lepas bahawa penerokaan Hutan Simpan Gunung Inas telah mendapatkan kelulusan Laporan Penilaian EIA pada 2010 dan pihaknya akan meneroka lebih 5,000 hektar kawasan berkenaan untuk ditanam dengan getah klon balak dalam tempoh lima tahun.


Semalam, Menteri Besar Datuk Seri Azizan Abdul Razak memberitahu media bahawa kerajaan negeri tidak akan menghentikan aktiviti pembalakan di kawasan itu kerana projek itu dilaksanakan mengikut garis panduan dan peraturan Dasar Perhutanan Negara. - BERNAMA



Dengar apa jawapan dari beliau bila ditanyakan mengenai kelulusan dari pihak Jabatan Alam Sekitar

Pegawai ni cakap dalam 'proses'.. hakikat yang sebenarnya, projek ladang hutan ni tidak pernah memohon pun kelulusan EIA (Environmental Impact Assessment). Malah kami TMK akan dedahkan temubual ini sepenuhnya, bagaimana PMBked (Perbadanan Menteri Besar Kedah) begitu berkuasa mengarah Jabatan Perhutanan mengikut kehendak mereka atas LESEN LADANG HUTAN (Ladang sejahtera atau Ladang Rakyat).

BACA DI SINI :- AMARAN TOK ZIZAN

No comments:

Post a Comment