Thursday 27 September 2012

Pengemis "di sangkarkan" patut kah ?


Tiada apa lagi yang perlu diperkatakan tentang mereka kerana sudah terang lagui bersuluh mereka menjadikan aktiviti itu sebagai kerjaya, bukan kerana miskin derita.Kini, giliran masyarakat pula untuk berfikir sebelum mereka menyeluk poket dan menghulur wang di atas tangan si pengemis yang tidak pernah diketahui sampai bila mereka ini akan berhenti menadah.

Lain Pula di Negara yang mempunyai jumlah penduduk yang tertinggi. pengemis atau dengan panggilan lain yang selalu kita gunakan iaitu peminta sedekah, sering dilihat berkeliaran di merata-rata tempat terutamanya di kawasan yang sering menjadi tumpuan orang ramai..Secara tidak langsung, ia menganggu keselesaan dan pandangan mata orang lain..Di China, pihak berkuasa mereka mempunyai cara yang tersendiri bagi mengatasi masalah tersebut..Nak tahu macam mana? 


Penganjur perayaan kaum dan agama dengan kerjasama pihak berkuasa China telah menemui cara  yang pelik untuk mencegah pengemis daripada berkeliaran di sekitar kawasan acara dan "merosakkan keseronokkan".












KK_ Ikhtiarlah selagi ada kudrat... jangan mengharap simpati atau ehsan orang lain...

No comments:

Post a Comment