Sunday 16 December 2012

@NajibRazak jumpa bekas tentera lepas geram.

Jasa anggota tentera sama ada yang masih berkhidmat atau tidak sentiasa dihargai dan kerajaan tidak pernah melupakan atau bersikap sambil lewa terhadap mereka.


Najib Umum Tujuh Inisiatif Untuk Bekas Tentera

KUALA KANGSAR: Kerajaan telah mengumumkan tujuh inisiatif untuk veteran tentera untuk memperbaiki kedudukan sosio-ekonomi dan kebajikan mereka.

Ini termasuk menyediakan peluang pekerjaan dan bimbingan keusahawanan untuk mereka di bawah Program 1Malaysia Pengiktirafan Veteran, kata Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

"Program ini dimulakan pada pengiktirafan sumbangan dan pengorbanan mereka untuk negara.

"Ini merupakan satu lagi produk melalui Strategi Lautan Biru Kebangsaan di mana setiap individu, tanpa mengira latar belakang, akan mendapat manfaat," katanya pada majlis pelancaran program di SMK Clifford di sini, Sabtu.

Tujuh inisiatif 1Malaysia Veteran Home Repair, 1Malaysia Veteran Access Point, Program pengambilan Veteran, Sokongan Keusahawanan, Industri Meningkatkan Penerimaan Perhebat Latihan, Program Keluarga 1Malaysia Veteran dan Privilege Card 1Malaysia.

Najib berkata bahawa di bawah program menyewa, syarikat berkaitan kerajaan dan beberapa firma swasta akan menawarkan pekerjaan kepada bekas tentera.

"Kira-kira 4,300 pekerjaan akan disediakan. Saya menyeru bekas tentera untuk mendaftarkan diri mereka dengan Jabatan Hal Ehwal Veteran, "katanya, sambil menambah bahawa mereka juga boleh menyertai pasukan polis.

"Bukan sahaja mereka akan mendapat pencen mereka, mereka juga akan mendapat pekerjaan baru."

Beliau berkata kad itu telah dilancarkan pada bulan Ogos untuk anggota tentera.

"Mereka yang mempunyai kad identiti bekas tentera boleh menggunakan mereka sebagai kad keistimewaan," katanya.

Bawah inisiatif Veteran Access Point, Najib berkata Pusat Setempat Satu (Pusat Sehenti) Veteran 1Malaysia akan diwujudkan.

"Bekas tentera juga akan menikmati pelbagai perkhidmatan dalam bentuk bantuan atau maklumat, termasuk kemudahan di pusat," katanya.

Najib berkata kerajaan juga telah memperuntukkan tentang RM3.5mil untuk diedarkan kepada veteran yang ingin memulakan perniagaan mereka sendiri di bawah inisiatif sokongan keusahawanan.

"Kerajaan juga akan menawarkan beberapa peluang francais sebagai satu titik permulaan bagi mereka yang berminat," katanya.

Di bawah program pembaikan rumah, 49 rumah telah dibaiki atau dibina pada tahun ini.

"Kami menyasarkan untuk membina atau membaiki 100 rumah tahun depan," katanya.

Mstaronline.

P/S : Kerajaan Barisan Nasional (BN) tidak sama seperti kerajaan lain. Kita sentiasa memastikan kebajikan bekas anggota tentera negara ini terus dibela kerana jasa dan bakti mereka amat dihargai.

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

No comments:

Post a Comment