Monday 25 March 2013

Video Eksklusif #OpsDaulat di #LahadDatu : Sempenana Sambutan Hari @PDRMsia 206. #Pray4Sabah #Pahlawanku


Hari ini merupakan sambutan Hari Polis yang ke-206 sejak ia ditubuhkan pada 1807. Sambutan ini bertujuan menghargai jasa-jasa yang telah ditabur oleh setiap anggota Polis di-Raja Malaysia (PDRM) sejak  dahulu sehingga kini. Sungguhpun ia tidak dapat membalas jasa dan pengorbanan setiap anggota polis, namun ia merupakan satu pengiktirafan yang tidak terhingga kerajaan dan rakyat.


Sambutan hari Polis kali ini bertemakan ‘Komuniti Sejahtera Komitmen Kami’. Ini kerana PDRM sentiasa penuh dengan komitmen dalam menjalankan tugas mereka, meski pun terpaksa berkorban nyawa dan kehidupan mereka sendiri untuk rakyat negara ini.




Kewujudannya adalah sebelum negara Malaysia mencapai kemerdekaan lagi iaitu ketika mana sebelum timbulnya saat sukar dan genting zaman darurat di Persekutuan Tanah Melayu. Dahulu ianya ibarat suatu penglibatan masyarakat setempat atau penempatan desa dan juga pinggir bandar bagi maksud membantu pihak berkuasa iaitu Federation of Malaya Police, dan tiada istilah khusus mengenainya.


Pihak kolonial ketika itu memanggilnya dengan panggilan “Auxiliary Police” atau Polis Bantuan. Keanggotaannya ketika itu terdiri daripada masyarakat awam yang sukarela untuk berbakti tanpa menuntut saraan bulanan. Auxiliary Police atau Polis Bantuan dan Polis hari ini adalah dua pertubuhan berbeza dari segi penugasan dan juga pembatasan kuasanya.

sambung Baca di INFOGRAFIK


No comments:

Post a Comment