Sunday 21 April 2013

#PRU13 : Calon Belot Umno Tidak Akan Dapat Undi _Tun M #GE13 #TolakPR



Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad yakin ahli Umno dan Barisan Nasional (BN) yang belot kepada parti apabila bertanding sebagai calon Bebas tidak akan dipilih oleh rakyat.

Menurutnya rakyat tidak akan memberi undi mereka kepada calon individu yang tidak berupaya membawa perubahan kepada nasib mereka.

"Saya percaya orang Umno, BN tak akan ikut calon Bebas, mereka akan bagi undi mereka kepada parti.

"Kerana mereka tahu yang bertanding adalah parti, kalau parti tak menang tak guna," katanya pada sidang media selepas berceramah di Rali Pemuda BN bagi Parlimen Alor Setar di sini, Sabtu malam.

Selain itu Dr Mahathir turut menyifatkan tindakan pemimpin dan ahli Umno yang bertanding atas tikes Bebas merupakan tindakan sia-sia.

"Pilihan raya bukan sebab nak jadikan orang itu YB (Yang Berhormat) . Kita nak cukup kerusi intuk bentuk kerajaan, kalau dia menang sorang-sorang kerusi...dia nak buat apa?"Dia tak boleh buat apa, nanti kena minta dengan kerajaan juga," katanya.

Beliau berkata demikian bagi mengulas mengenai tindakan beberapa ahli Umno yang membelakangi keputusan parti untuk bertanding sebagai calon Bebas.

Antararanya Naib Ketua Wanita Umno, Datuk Kamilia Ibrahim (gambar) dan bekas timbalan menteri pertanian, Datuk Seri Mohd Shariff Omar mengemukakan kertas pencalonan untuk bertanding sebagai calon Bebas masing-masing bagi kerusi Parlimen Kuala Kangsar dan Tasek Gelugor.

Diminta mengulas sama ada keputusan mereraka bertanding Bebas mencerminkan kelemahan kepimpinan parti memilih calon terbaik, Dr Mahathir berkata ia berkemungkinan didorong oleh sikap tamakkan kuasa dan pangkat.

"Makin ramai percaya mereka patut dipilih. Terutama kalau dia nampak nak menang, dia nak la jadi calon sebab dia nampak nikmat...bukan sebab nak berkhidmat.

"Ramai yang rasa dia adalah winable candidate atau calon boleh menang. Atau mungkin dia ingat dia win-cable candidate, bila tak dapat dia kecewa...orang macam ni tak boleh jadi pemimpin," katanya.

 Mstar

No comments:

Post a Comment