Tuesday 25 June 2013

Jangan Musnahkan Negara - Agong #BLACK505 #KL622 @PDRMsia

KUALA LUMPUR: Yang di-Pertuan Agong Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah mengingatkan wakil rakyat supaya sentiasa memelihara dan melindungi Perlembagaan Persekutuan serta tidak melakukan perbuatan yang boleh merosakkan negara.

Menurut Seri Paduka, sebuah negara yang musnah akibat persengketaan atau mengalami kejatuhan ekonomi belum tentu dapat dibangunkan semula dalam tempoh yang singkat.

"Beta ingin mengingatkan Ahli-ahli Yang Berhormat sebagai ahli Dewan yang mulia ini agar menumpahkan taat setia yang tidak berbelah bahagi kepada negara serta sentiasa memelihara, melindungi dan mempertahankan Perlembagaan Persekutuan.

"Janganlah berbuat sesuatu perkara yang boleh memusnahkan negara.

"Beta menyeru semua Ahli Yang Berhormat supaya merapatkan saf, berganding bahu membangun dan memajukan negara," titah baginda ketika pembukaan mesyuarat pertama, penggal pertama Parlimen ke-13 di Dewan Rakyat pada Selasa.

Selain itu Tuanku Abdul Halim turut mengingatkan semua pihak supaya tidak mempersoalkan kedudukan serta menyelewengkan agama Islam untuk kepentingan mana-mana pihak.

"Beta menyeru agar rakyat membuang sifat-sifat yang membawa kepada perpecahan sebaliknya mencari titik persefahaman untuk memupuk dan mengeratkan perpaduan," titah baginda.

Menerusi ucapan baginda juga, Tuanku Abdul Halim sekali lagi menyeru rakyat di negara ini supaya menerima dan menghormati keputusan Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13) yang diadakan mengikut lunas demokrasi.

Selain itu Seri Paduka menyeru semua pihak supaya bekerjasama dan berganding bahu bagi membolehkan negara melangkah ke depan untuk mencapai matlamat negara maju berpendapatan tinggi menjelang 2020.

Sambil mengucapkan tahniah kepada semua Ahli Dewan Rakyat, Seri Paduka turut menyeru semua wakil rakyat supaya berkhidmat dengan penuh dedikasi, berintegriti dan sentiasa menunjukkan akhlak yang terpuji demi agama, maruah diri dan institusi Parlimen.

"Sematkanlah dalam sanubari bahawa kehadiran Ahli-ahli Yang Berhormat ke Dewan ini adalah satu tanggungjawab bagi menunaikan janji kepada rakyat.

"Semua Ahli Yang Berhormat hendaklah bersama-sama memikul amanah rakyat yang inginkan kestabilan dan kemakmuran negara berkekalan, kesejahteraan hidup terus meningkat serta perpaduan masyarakat pelbagai kaum dan agama kian utuh," titah baginda.

Mstar.

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

No comments:

Post a Comment