Sunday 18 August 2013

Isu 'Surau Tokong' : Tindakan tepat dengan membatalkan status pemastautin tetap (PR) warga Singapura- Tun M #HinaIslam @inspirasiislami #rakyatnews #BNBagus #Merdeka56


Perkara ini tidak sewajarnya berlaku. Mereka perlu faham undang-undang Malaysia kerana tindakan itu bukan saja mengguris perasaan, malah menghina Islam.

Sebelum nak melakukan sesuatu tindakan tu, berfikirlah lah dulu wahai chinabeng, jangan pakai rembat dan sebat jer... fikir dulu akibatnya.. 

Video penuh klik di sini :


Kejadian itu juga di sentuh oleh bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad berkata kerajaan mengambil tindakan tepat dengan membatalkan status pemastautin tetap (PR) warga Singapura yang membenarkan upacara keagamaan Buddha diadakan di surau di sebuah resort di Johor.

Menurut bekas Perdana Menteri itu, keputusan membatalkan PR tidak salah kerana penerimanya gagal menghormati dasar-dasar negara dan sensitiviti agama di negara ini.

"Kerajaan mempunyai hak untuk menganugerah status (penduduk tetap) dan mempunyai hak untuk membatalkan jika seseorang itu tidak mengikut undang-undang. Sama ada anda seorang warganegara atau pemastautin tetap, anda mesti mematuhi undang-undang negara ini," katanya.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi pada Sabtu berkata, status PR pengurus sebuah resort di Sedili Besar, Kota Tmggi berusia 45 tahun itu dibatalkan berikutan kemarahan rakyat di negara ini berhubung insiden berkenaan.

Bagaimanapun Dr Mahathir berpendapat bahawa surau berkenaan tidak perlu dirobohkan namun boleh digunakan untuk tujuan lain.

Beliau berkata bangunan itu boleh digunakan untuk kegunaan lain jika rakyat tidak mahu menggunakannya sebagai surau akibat kejadian itu.

KK : Mengenai reaksi orang ramai yang menonton video yang disebarkan di internet menerusi laman sosial menganggap perkara ini bukan sahaja mencetuskan kontroversi malah mengguris perasaan dan menghina Islam.

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

1 comment:

  1. seperkara lagi, jangan di biarkan surau tersebut di runtuh dengan mengambil keputusan pintas, sekiranya surau ini di runtuh puak-puak ni akan bertepuk tangan kerana inilah yang mereka idam2kan tiada islam di tempat2 mereka untuk bersukaria

    ReplyDelete