Tuesday 12 November 2013

WOW !!! Fakta Menarik Mengenai Nombor Telefon .


‎‎Selalunya, kita sering mendengar perihal fakta-fakta mengenai telefon bimbit..Tetapi, bagaimana pula dengan nombor-nombor telefon yang memberikan anda identiti mudah alih yang unik yang membolehkan anda menggunakan telefon bimbit..Haa, kalau nak tahu, meh usha kat bawah ni..‎



10. Penciptaan Nombor Telefon

Sebelum wujudnya nombor telefon, panggilan telefon akan dibuat dengan mendail perkhidmatan telefon yang pertama dan meminta operator telefon duduk di bahagian hujung yang lain dengan pelbagai talian yang digunakan untuk menghubungkan kita kepada orang yang kita mahu hubungi. Pada mulanya, semuanya kelihatan baik dan berkesan sehingga proses itu sendiri dipersoalkan oleh kawan baik kepada Alexander Graham Bell (pencipta telefon itu sendiri), Dr Moses.


Akibat serangan peyakit epidemik campak ketika itu, Dr Moses memberi nasihat untuk memulakan satu sistem baru tanpa melibatkan operator panggilan kerana jika mana-mana dari mereka jatuh sakit, yang lain akan mengalami kesukaran untuk memahami sistem dan memastikan panggilan telefon berfungsi. Oleh itu, sistem nama telah digantikan dengan nombor yang di dail secara langsung oleh pemanggil sendiri.



9. Kod Kawasan Yang Pertama (Area Code)



Kod kawasan yang pertama ditubuhkan adalah di New Jersey pada tahun 1951, yang telah dilabelkan sebagai 201. Kod kawasan yang digunakan sekarang adalah versi maju dan moden daripada pelan "Penomboran Amerika Utara ", di mana sesuatu kawasan itu akan dinomborkan mengikut nisbah penduduk yang tinggal di kawasan mereka. Kawasan yang terbesar akan diberikan kod dial mudah untuk telefon putar dan ia bermula dengan kod untuk 90 kawasan. Kawasan bandar seperti New York, Los Angeles dan Chicago masing-masing mendapat kod 212 , 213, dan 312, manakala kawasan luar bandar telah diberikan kod seperti 915, 913, dan lain-lain.



8. Nombor Telefon Paling Mahal



666-6666 memegang rekod untuk nombor telefon yang paling mahal selepas ia dijual di Qatar untuk US$207 Juta untuk mengumpul wang untuk program kebajikan. Nombor ini telah berjaya mengalahkan rekod terdahulu yang dipegang oleh 888-8888 yang dijual di China pada harga US$280,000.



7. Kaitan Apple Dengan 888-8888



Terdapat ura-ura mengatakan bahawa pengasas bersama Apple, Steve Wozniak, mempunyai kaitan dengan digit nombor berulang-ulang. Hal ini adalah kerana kegemaran beliau untuk nombor seperti itu, dia pernah menjual Apple I pada harga US$ 666.66. Kegemaran ini, seperti lagenda, juga mendorong beliau untuk membeli nombor kedua paling mahal di dunia. Kelemahan untuk nombor telefon yang hebat ini adalah ia menerima beratus-ratus panggilan palsu setiap hari. Walaupun kebanyakan daripada mereka tidak berniat jahat, tetapi terdapat beberapa orang yang amat menyakitkan hati.



6. Nombor Kecemasan



Setiap negara mempunyai pelbagai nombor kecemasan yang berlainan, sebagai contoh 911 adalah nombor kecemasan standard yang digunakan di Amerika Syarikat. Ia pertama kali disebut sebagai "sembilan sebelas" (nine-eleven), namun kekeliruan ramai pengguna yang mencari kunci "11" pada pendail, menyebabkan ia kemudiannya ditukar kepada "sembilan satu satu"(nine-one-one). Di UK, nombor kecemasannya ialah "sembilan sembilan sembilan" (sama seperti Malaysia); manakala Eropah, nombor kecemasannya adalah 112.



Sebelum sistem satu nombor bagi panggilan kecemasan telah diperkenalkan, pengguna terpaksa menghubungi operator panggilan untuk mengarahkan mereka kepada perkhidmatan kecemasan yang berkaitan. Masih terdapat beberapa perkhidmatan bomba di Amerika Syarikat yang juga boleh dicapai dengan mendail "3 4 7 3", yang bermaksud "FIRE".



5. Terdapat Filem Yang Mengabaikan Trend "555"



Biasanya, dalam pembikinan filem Hollywood, apabila anda melihat nombor telefon dalam filem itu di dail bermula dengan nombor "555", ia sebenarnya menekan nombor telefon yang tidak wujud. Walaupun ia tidak digalakkan, beberapa syarikat pengeluaran filem mempunyai nombor telefon mereka sendiri yang muncul dalam filem-filem mereka, seperti Universal Studio. Jika anda cuba mendail nombor tersebut, anda akan mendengar nada panggilan.



4. Nombor dan Kod Yang Diasingkan Untuk Tujuan Fiksyen



Ramai di antara kita akan cuba untuk mendail nombor pada TV atau filem di mana watak-watak kegemaran kita mendail nombor berkenaan, tetapi untuk kejutan anda, anda akan mendapati bahawa nombor-nombor yang dihasilkan adalah khas untuk tujuan fiksyen.



Pertukaran "KL" adalah pertukaran telefon yang pertama digunakan untuk menjana nombor fiksyen untuk filem Amerika. Pada masa ini, nombor telefon awalan "555" yang digunakan di Amerika Syarikat adalah semata-mata untuk tujuan fiksyen. Di UK, kod "01632" digunakan dengan cara yang sama tetapi ia juga memberi cadangan untuk tidak bekerja kepada beberapa bandar-bandar lain.



3. Nombor Telefon Dalam Bentuk Musik



Seperti filem, nombor juga digunakan dalam lagu-lagu tetapi ia masih tidak diasingkan lagi untuk tujuan ini. Yang paling terkenal adalah Pennsylvania Glenn Miller 6-5000, yang masih digunakan oleh hotel yang disebut dalam lagu. The Hotel Pennsylvania (yang nombor telah digunakan) masih memegang gelaran untuk mempunyai nombor panggilan berterusan terpanjang.  



Ia turut menyakitkan hati semua pengguna yang mempunyai nombor yang sama dengan kod kawasan yang berbeza kerana ia pernah muncul dalam lagu; 867-5309 iaitu nombor muzik menarik yang dimiliki oleh Tommy Tutone. Pernah berlaku, nombor telefon milik penyanyi Alicia Keys dalam lagu berjudul Diary, pernah dihubungi oleh para peminatnya.



2. Nombor Telefon Helah Sihir



Nombor telefon silap mata ini adalah seperti berikut:



Ambil nombor telefon yang tujuh angka, misalnya, 941-7990 dan darab tiga digit nombor pertama dengan 80. Kemudian tambah satu, darab dengan 250 dan menambah empat digit terakhir nombor telefon yang asal. Akhir sekali, masukkan empat digit terakhir sekali lagi, tolak 250, dan bahagi dengan dua.



Macam mana dengan Matematik anda? Dapatkah nombor telefon tersebut?



1.Nombor Telefon Peribadi Berbentuk Perkataan



Sama seperti nombor telefon ejaan "FIRE" yang digunakan untuk menhubungi pasukan bomba, kemungkinan  juga bahawa nombor anda mungkin mempunyai kombinasi telefon-perkataan yang sama.  Bagi mengetahui apa ia sebenarnya, anda boleh menggunakan perkhidmatan "PhoneSpell". Selain dapat menjadikan nombor telefon anda lebih menarik, ia mungkin berguna dalam membuatkan anda ingat pada pelbagai nombor telefon yang berbeza.
‎ 
Sent from my BlackBerry 10 smartphone.


No comments:

Post a Comment