Friday 10 January 2014

Satu Lagi Pencerobohan Bersenjata Ke Sabah Digagalkan - KPN @KBAB51 @PDRMsia



Pasukan keselamatan berjaya menggagalkan cubaan orang asing untuk menceroboh ke Sabah dua minggu lalu, kata Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar.
"Ada satu cubaan pihak asing untuk memasuki Sabah tetapi kita berjaya mematahkan pencerobohan melalui kerjasama dengan pihak berkuasa lain termasuk Angkatan Tentera Malaysia (ATM)," katanya.
Tan Sri Khalid Abu Bakar
Beliau berkata, ekoran insiden itu polis sedang berusaha untuk mempertingkatkan keselamatan di pantai timur Sabah dengan mempergiatkan Ops Cantas Khas.
Beliau berkata, Kawasan Keselamatan Timur Sabah (Esscom) telah melancarkan Ops Gasak bagi mengenal pasti pemberi maklumat yang berpotensi di pulau penginan di sekitar syurga menyelam yang terkenal Sipadan.
"Kes penculikan seorang pelancong Taiwan di Resort Pulau Pom Pom juga masih segar dalam ingatan kita... kita akan melakukan semua yang kita boleh bagi memastikan tiada pihak yang mampu untuk menyerang atau menceroboh kawasan itu," katanya pada sidang media.
Esscom ditubuhkan berikutan insiden pencerobohan di Lahad Datu dan agensi penguatkuasa iaitu Zon Selamat Timur Sabah (Esszone) meliputi 10 daerah - Kudat, Kota Marudu, Pitas, Beluran, Sandakan, Kinabatangan, Lahad Datu, Kunak, Semporna dan Tawau, di pantai timur Sabah sepanjang -1,400 kilometer.
Terdapat laporan untuk mempertingkatkan penglibatan tentera di Lahad Datu dalam tempoh 48 jam pada bulan lepas.
Penduduk mendakwa mereka melihat helikopter tentera berlegar di udara dan keadaan adalah berlainan apabila terdapat kereta perisai dan tentera darat berada di kawasan itu.
Pegawai Esscom bagaimanapun berkata bahawa mereka adalah sebahagian daripada operasi yang sedang berjalan bagi membersihkan semua kawasan hitam.
Difahamkan amaran dikeluarkan selepas seorang anggota di sebuah pangkalan luar polis di Kg Sibuti di Dent Haven di kawasan Tungku menyalakan api apabila mendengar bunyi bot pam menghampiri pantai pada awal pagi.
Esscom dimaklumkan mengenai perkara itu helikopter dan tentera bergerak ke kawasan itu untuk pemeriksaan.
Insiden itu berlaku selepas serangan di Kampung Tandao, Lahad Datu pada Februari tahun lepas oleh pengikut yang mendakwa diri mereka sebagai pemerintah Sulu, Sultan Jamalul Kiram III.
Serangan itu mengorbankan 10 anggota pasukan keselamatan, termasuk lapan anggota polis.
Khalid berkata, setiap tujuh balai polis di Esszone akan dilengkapi dengan 150 anggota polis manakala Pasukan Gerakan Am (PGA) pasukan akan ditempatkan tahun ini.
"Pada masa ini, kita menggerakkan anggota PGA dari negeri-negeri lain untuk membantu mengawal keselamatan di sana.
"Bagaimanapun, penambahan pasukan lain akan meningkatkan operasi keselamatan kami," katanya.
Beliau juga menjelaskan bahawa operasi polis marin juga akan dipergiatkan untuk melindungi kawasan perairan Sabah.
"Kami mahu memastikan tiada individu atau kumpulan yang boleh mengancam kedaulatan negara. Kami perlu bersedia untuk sebarang kemungkinan dengan itu sebarang kelemahan akan diperbaiki dengan segera," katanya.
sumber.

No comments:

Post a Comment