Monday 31 March 2014

GEMPAR !! LAGI GURU CUBA HASUT RAKYAT DEMO "HARGA GETAH" SIRI 2 . @MuhyiddinYassin #HanyaDiKedah @BuletinTV3



Ini status yang ditulis oleh seorang yang berpendidikan tinggi.. seorong guru, yang setiap hari menghasut rakyat. Cubalah berfikir sewaras yang mungkin... apabila diadakan dialog bersama agensi yang terlibat "hang" tak dak teloq nak mai... "face to face" dengan agensi yang bertangunggjawab.... 



"Hang" lebih suka "terkinja-kinja" memekik melolong.... ini sikap seorang pendidik... masih ingat tak lagi... memang sikap guru sebuah sekolah ni suka sangat berdemo.. kepada pihak PDRM jangan "anda berani berdepan dengan saudara Asri ni...."..  sememang agenda mereka bukanlah hendak membela nasib penoreh tetapi ingin mebela si peliwat dalan road show Reformasi 2.0...


Sedikit cerita Mogok Lapar di Baling.
Cerita mati kebuluran 17 Disember 1974, itu telah menggemparkan negara berikutan dengan tunjuk perasaan pelajar-pelajar institusi pelajaran tinggi di Kuala Lumpur yang diketuai oleh Anwar Ibrahim dari ABIM (Angkatan Belia Islam Malaysia) diikuti dengan tunjuk perasaan penoreh-penoreh getah di Baling sendiri dihadapan Menteri Perusahaan Utama Datuk Musa Hitam.

Penoreh

Kehidupan para penoreh getah di sini benar benar tertekan kerana harga barangan keperluan meningkat dan harga sekati getah turun hingga kepingkat lebih rendah dari harga sekati gula iaitu 25 sen (sekati getah 15 sen).

Maka apabila pelajar-pelajar dari Kuala Lumpur masuk ke kampung kampung di Baling dan ke daerah yang berhampiran Sik dan Jeniang menghasut penduduk melancarkan "mogok lapar" bagi membantah penurunan harga getah, secara sepontan lebih 10,000 orang telah keluar berhimpun di hadapan Pejabat Daerah Baling yang berhampiran dengan Masjid Baling sempena kedatangan Menteri Perusahaan Utama Musa Hitam yang diutuskan khas oleh Tun Abdul Razak bagi menyelesaikan masalah penurunan harga getah itu.

Mereka mengadakan tunjuk perasaan hingga merempuh pintu pagar Pejabat Daerah Baling dan menurunkan bendera negeri Kedah dari tiang bendera di hadapan pejabat itu dan menaikan seberkas ubi kayu yang diikat pada tali bendera. Sesetengah mereka membawa parang dan cangkul.

kk pernah menulis cerita seorang lagi guru yang cuba menghasut Disini PART 1





No comments:

Post a Comment