Wednesday 12 March 2014

#MH370 : DIRAMPAS PENGGANAS APA TUJUAN SEBANAR ? LAPORAN BERITA LUAR , #PRAYFORMH370


Berita palsu seperti diatas boleh menimbulkan kekeliruan kepada semua pihak. 

Usaha mencari pesawat Malaysia yang hilang secara besar-besaran akan diperluaskan ke kawasan pergunungan dan hutan, kata Timbalan Ketua Turus Tentera Vietnam Vo Van Tuan.

"Kami telah memaklumkan unit dan pasukan di darat, termasuk Zon Tentera 5, 7 dan 9 dan kawasan-kawasan di barat, tenggara dan tengah untuk menempatkan pasukan bagi mencari pesawat yang hilang," katanya, Selasa.

Unit-unit pengurusan kawasan sempadan telah diminta untuk meningkatkan penyelarasan dengan pihak berkuasa di Laos dan Kemboja, katanya.

Sebelum itu, dua talian hotline telah ditubuhkan di pejabat arahan di Pulau Phu Quoc, selatan wilayah Kien Giang untuk menyediakan maklumat berkaitan carian.

Timbalan Menteri Pengangkutan Pham Quy Tieu pada sidang akhbar di Phu Quoc pada Selasa berkata tentera Vietnam akan meneruskan operasi di kawasan yang lebih luas.

Carian akan diperluaskan ke timur kawasan yang pada mulanya disyaki, 277km dari Pulau Tho Chu di wilayah Kien Giang dan di selatan dan barat Pulau Con Dao, 185km di luar pantai wilayah selatan Ba Ria- Vung Tau.

Lapangan Terbang Antarabangsa Phu Quoc juga akan digunakan sebagai pangkalan untuk usaha menyelamat.

Kapal tentera laut HQ888 telah memeriksa perairan wilayah selatan Ba Ria Vung Tau tanpa menemui apa-apa serpihan seperti yang dikenal pasti oleh pesawat komersial Hong Kong pada Isnin, menurut Jawatankuasa Mencari dan Menyelamat Kebangsaan.

Pada pukul 11 ​​pagi Selasa, satelit VNRedsat -1 melewati Pulau Tho Chu dan mendapati terdapat imej di sana selama kira-kira satu jam.

Empat pesawat berlepas untuk mencari kapal terbang berkenaan.

Tentera udara Vietnam akan terus menjalankan beberapa penerbangan ke kawasan yang disyaki sepanjang masa, kata Timbalan Ketua Bahagian Udara 370, Kolonel Tran Van Lam.

China telah menggunakan 10 satelit yang bertujuan untuk menyediakan isyarat kedudukan untuk operasi carian.

Ia juga menghantar dua kapal tentera laut, Jinggangshan dan Mianyang, ke kawasan laut sasaran dan merancang untuk menggunakan dua lagi kapalnya. - Vietnam News/ANN

No comments:

Post a Comment