Wednesday 10 September 2014

Pendakwah 'Wan Ji' ditahan di bawah #AktaHasutan


Wan Ji sebelum ini dilaporkan mengeluarkan beberapa kenyataan kontroversi berkaitan agama Islam dan institusi diraja.  Semalam, Pejabat Peguam Negara memaklumkan jabatan itu kini sedang meneliti beberapa kes yang membabitkan pendakwaan di bawah Akta Hasutan 1948 termasuk membabitkan pensyarah undang-undang Prof Azmi Sharom.


Seorang pendakwah Islam, Wan Ji Wan Husin dilaporkan ditahan awal pagi tadi dibawah Akta Hasutan.

Menurut laporan portal berita The Malaysian Insider , Wan Ji, 32, ditahan di kediamannya di Shah Alam sekitar 2 pagi tadi dan dibawa ke Ibu Pejabat Polis Selangor di Shah Alam.

Penahanan turut disahkan oleh pihak Ibu Pejabat Polis Daerah Shah Alam ketika dihudungi oleh Astro AWANI. Dia yang juga bekas ahli Jawatankuasa Dewan Ulama PAS Selangor dijangka akan didakwa hari ini.

Sementara itu dalam satu kenyataan oleh Pemuda Parti Keadilan Rakyat, PKR berkata pergerakan itu mengutuk penahanan Wan Ji.

“Kami komited untuk mendesak kerajaan mendengar suara rakyat yang menuntut agar akta itu (Akta Hasutan 1948) dikaji semula. Kami juga akan menghulurkan bantuan guaman sekiranya dia didakwa di mahkamah,” kata kenyataan yang di- keluarkan anggota pergerakan itu, Zafril Eusoff.

Dalam kenyataannya, Peguam Negara, Tan Sri Gani Patail berkata ia adalah satu proses biasa dan memberi jaminan bahawa jabatan itu akan sentiasa berlaku adil. Keputusan mengenai kes-kes terbabit akan diumumkan dalam masa terdekat.

Azmi telah didakwa di Mahkamah Sesyen pada 2 September lalu kerana menggunakan perkataan hasutan berkaitan krisis politik di Perak. 

-AstroAwani-

No comments:

Post a Comment