Kronologi Analisa Kapal Terbang MH370 Hilang & Terhempas oleh Pilot Tersohor (Teori Ghost Plane) Dibongkar!
Begitu
banyak spekulasi yang bertebaran di Internet sekarang ini mengenai MH370.
Spekulasi keganasan, rampasan, yang paling Berita Semasa tidak tahan spekulasi
“meteor”. Ok Full STOP!! Berita Semasa sependapat dengan Kapten Nik Huzlan
(DI SINI). Jangan
sama sekali percaya kepada CNN. Ini kerana…
Dalam
banyak-banyak spekulasi selepas 11 hari operasi MH370 dilancarkan, sudah ada
cakap-cakap yang mengatakan teori ‘Ghost Plane” ini bakal menjadi nyata dan
pastinya ia sekaligus membersihkan nama Pilot dan Co Pilot MH370 dan nama
Malaysia amnya.
Berdasarkan
semakan terhadap “GhostPlane’s
Theory“, berikut adalah kemungkinan insiden yang boleh
berlaku di dalam pesawat MH370 khususnya di dalam kokpit MH370. Apabila
bercakap mungkin, boleh jadi terjadi, boleh jadi tidak kerana analisa ini
dibuat berdasarkan pengalaman dan kajian mereka terhadap beberapa insiden
tragedi penerbangan dunia….
Kronologi Terlengkap Kemungkinan Punca MH370 Hilang &
Terhempas?
Bersama-sama
ini, Berita Semasa kongsikan kemungkinan kronologi kapal terbang MH370
hilang & terhempas satu persatu seperti di bawah ini :
1) Boeing
777 berlepas pada tengah malam Sabtu dari Kuala Lumpur ke Beijing. Cuaca malam
panas. Pesawat agak berat. Sekitar 1 jam sedang MH370 arah ke Vietnam di Laut
China Selatan, tiba-tiba “bergelap” yang mana transponder telah dimatikan dan
juga alat pengesan isyarat telah dihentikan (radar kedua memancarkan isyarat
yang meminta maklumat daripada alat pengesan isyarat pesawat)
2) Dua
hari kemudian iaitu pada 11 Mac 2014, kita disuapkan dengan laporan berita
mengatakan radar tentera Udara Diraja Malaysia (yang merupakan radar utama
berjaya mengesan hasil daripada tindak balas berbanding melalui transponder)
pesawat berjaya melepasi sehingga ke barat Semenangjung Malaysia di arah Selat
Melaka.
3) Ok
baik. “Left turn” adalah kata kunci utama untuk dijadikan petunjuk di sini. Kapten
Zaharie Ahmad Shah (BUTIRAN
HIDUPNYA KLIK SINI) adalah juruterbang MAS yang cukup berpengalaman
dengan 18,000 jam penerbangan. Mungkin sesetengah juruterbang muda yang pernah
ditemuramah oleh media antarabangsa termasuk CNN contohnya tidak dapat
menangkap apa yang berlaku disebalik tindakan “left turn” ini. Kalangan
juruterbang berpengalaman sentiasa cepat menganalisa lapangan terbang yang
paling selamat dan terdekat sepanjang tempoh penerbangan.
§ Di mana kedudukan lapangan terbang di hadapan mereka, lapangan
terbang di belakang dan sebagainya.
§ Semuanya sudah dianalisa dan berada dalam kepala juruterbang
berpengalaman seperti mereka ini.
§ Sentiasa beringat dengan sebarang kemungkinan dan cepat
bertindak untuk mendapat alternatif terbaik demi keselamatan beratus-ratus
nyawa yang mereka kendalikan!!
4) Dan kebanyakan pakar-pakar penerbangan dunia bersetuju tindakan “turn left” Kapten Zaharie Ahmad Shah tidak lain dan tidak bukan, berdasarkan pengalaman mereka dan melihatkan kedudukan lapangan terbang yang ideal dan terdekat adalah lapangan terbang Pulau Langkawi untuk tujuan pendaratan.
5)
Sebenarnya, Kapten Zaharie telah mengambil laluan terus ke Pulau Langkawi
dengan ketinggian 13,000 kaki dari atas permukaan air pada waktu malam tanpa
sebarang halangan dan rintingan di mana perlu menyeberang pelbagai gunung
di antaranya.
Lapangan Terbang Pulau Langkawi
|
6) Baik? Pasti ramai tertanya-tanya apa sebenar yang berlaku di dalam pesawat MH370 pada malam kejadian itu? Terdapat peristiwa besar yang telah berlaku.
7)
Berdasarkan pengamatan pakar-pakar penerbangan sama sekali tidak terkejut
dengan laporan transponder mahupun komunikasi dimatikan. Ia memang masuk akal
apabila berlakunya kebakaran besar
ataupun kebakaran elektrik. Untuk memeriksa dan
memulihkan satu demi satu masalah tersebut daripada berpanjangan adalah
tindakan yang kurang bijak pada masa itu malah mungkin ia akan menjadi lebih
serius. Masakan tidak, masa itulah nak kawal pesawat, masa itulah juga mahu
mengawal kebakaran. Mampu?
8) Kapten
Zaharie Ahmad Shah segera melakukan apa yang dirasakan perlu berdasarkan
latihan dan pengalaman luasnya sebelum ini bagi mencari alternatif dan
penyelesaian secepat mungkin dengan masa suntuk yang berliau ada termasuk
mencari lapangan terbang yang terdekat mendarat, akhirnya lapangan terbang
Pulau Langkawi menjadi sasarannya. Ada 2 kemungkinan kebakaran di sini :
§ Kebakaran elektrik mungkin tidak akan cepat merebak sehingga
mengeluarkan asap yang menggangu tumpuan mereka.
§ Ataupun…..besar kemungkinan masalah berpunca terhadap keadaan
terlampau panas di bahagian salah satu gear tayar pendaratan di bahagian
hadapan sehingga menyebabkan ia perlahan-lahan terbakar.
Ini diperkuatkan dengan keadaan & faktor :
“kapal terbang berat = malam yang panas = paras laut = jangka
masa yang panjang ketika berlepas”
9) Ada satu kemalangan yang agak tersohor di Nigeria daripada DC8 apabila berlaku kebakaran gear mendarat ketika berlepas. Akhirnya mengeluarkan keadaan kepulan asap yang mengerunkan…Begitulah kemungkinan keadaan di kokpit pesawat MH370. Ya…benar. Di juruterbang dan co pilot ada akses kepada topeng oksigen tetapi ia tidak mampu menandingi “kedegilan” kepulan asap berpunca daripada kebakaran.
10)
Antara pakar penerbangan mula menyimpulkan yang mana Kapten Zaharie dan Co Pilot Farid Ab Hamid sedang bertarung hebat di dalam ruang kokpit apabila asap terus menyelubunginya.
Dan bekas juuterbang ternama mula menggangkat nama Kapten Zaharie bersama-sama
Farid Ab Hamid (KENALI
BELIAU DI SINI) adalah “hero” yang sedang bertarung nyawa sedaya upaya menyelamatkan nyawa
bertaus-ratus anak kapal dan penumpang. Malangnya….situasi yang hampir mustahil
apabila waima juruterbang terhebat sekalipun belum mampu mendaratkan kapal
terbang MH370 di landasan Pulau Langkawi dalam situasi dan keadaan sebegitu
rupa.
11)
Manakala kapal terbang MH370 terus bergerak secara autopilot sehingga samada
minyak telah mula kehabisan ataupun kebakaran api telah memusnahkan papan
kawalan MH370 dan terhempas. Ini antara asas kesimpulan mereka. Sebab apa?
12)
Sesetengah bekas juruterbang yang berpengalaman menemplak cakap-cakap tidak masuk
akal kononnya MH370 dirampas. Mengapa?
13) Kata
kuncinya “left turn”. Seseorang perampas kapal terbang contohnya tidak akan
meminta kapal terbang yang dirampasnya berpatah balik tetapi membiarkan pesawat
MH370 meneruskan penerbangan dan akan memutuskan pelan mereka seterusnya
selepas itu. Mereka membuat kesimpulan ini berdasarkan pengalaman mereka dalam
penerbangan berpuluh-puluh tahun lamanya di samping menganalisa beberapa
tragedi penerbangan termasuk…….
Pakar
penerbangan menyimpulkan beberapa perkataan dengan situasi tragedi MH370 iaitu
:
§ Tragedi penerbangan AirCanada DC9
§ Tragedi penerbangan Swissair CD-10 pada tahun 1998
Melihatkan analisa yang dilakukan juruterbang yang berpengalaman ini, teringat dengan satu lagi kes Helios 522. Anda boleh tonton video dokumentari terbaiknya di bawah ini saat-saat terjadi………Beritasemasa
Malaysian woman claims to have seen missing MH370 in the water near Andaman Islands on day it disappeared-WANITA INI DALAM PERJALANAN PULANG DARI MENGERJAKAN UMRAH..JEDDAH-KL LALUI KAWASAN ANDAMAN pada JAM 2.40PTG..HARI MH#&) TELAH HILANG PAGI.. DIA NAMPAK JELAS PESAWAT DI PERMUKAAN LAUT DEKAT PULAU ANDAMAN!!
ReplyDeleteALLAHU AKBAR!! YG NI LEBIH JELAS.. KRONOLOGI INI LEBIH TEPAT BERBANDING KE KORIDOR SELATAN!
Read more: http://www.dailymail.co.uk/news/article-2586013/Malaysian-woman-claims-seen-missing-MH370-water-near-Andaman-Islands-day-disappeared.html#ixzz2wit2qqoX
Follow us: @MailOnline on Twitter | DailyMail on Facebook