Saturday 31 March 2012

CELAK MAKIN BERKELADAK

PEMBALAKAN PUNCA LATA CELAK HILANG SERI.

Lata Chelak yang terletak kira-kira 20 kilometer dari Pekan Baling, Kedah, adalah berhampiran kawasan hutan dan dusun buah-buahan penduduk sekitar. Dahulunya Lata Chelak sering menjadi lokasi pilihan pengunjung seisi keluarga untuk bersantai kerana ia memiliki keistimewaan tersendiri yang memberi kepuasan yang tiada tolak bandingannya. Malah jika bernasib baik, pengunjung dapat melihat haiwan seperti napuh, landak dan kijang yang mencari buah ara di sepanjang Lata Chelak. Namun,  semua itu hanya tinggal kenangan.


Akibat PEMBALAKAN YANG TIDAK TERKAWAL di Hulu Lata Celak. Kawasan Peranginan ini menjadi MANGSA NAFSU POLITIK PAS yang TELALU TAMAK kepada WANG. Kawasan tadahan air, iaitu Hutan simpan kekal gunung inas, di jadikan kawasan pembalakan, untuk Ladang Rakyat. menyebabkan sumber air ke pusat peranginan Lata Celak menjadi Keroh dan berkeladak. menjadi lebih teruk apabila hujan turun kerana tanah yang terhakis serta air berlumpur yang mengalir ke dalam sungai menjadi lebih pekat. amat mendukacitakan lagi terdapat batang kayu Balak yang hanyut. membahaya nyawa pengunjung.

Sekarang Kawasan Perkelahan Lata Chelak ini menjadi " gajah putih" kerana kurang pengunjung. Kalau mereka datang nak beriadah atau mandi pun, x berapa nak "syiok" kerana airnya dah tak sejernih dan sesejuk dulu.... kalau di banding suatu ketika air ini boleh diminum kerana tiada pencemaran. 

kalau berada di lata Celak sekarang ini. kita boleh dengar deruman jentolak dan jeritan mesin yang rakus memusnakan flora dan penempatan founa.nak tengok ikan berenang pun dah xnampak.

Walaupun infrastrutur di Lata Celak amat baik, tetapi sekarang pengunjung tidak lagi menjadikan lata celak sebagai pilih desnitasi pelancongan. Ramai peniaga gulung tikar akibat tidak pelawat yang datang.

Penduduk di kawasan itu meluahkan kebimbangan, kerana sekarang pusat peranginan ini menjadi pilihan anak-anak muda membawa pasangan untuk berkasih sayang. 

Jika dibiarkan kat orang yang tak tau nak mengurus jadi macam nilah....... apa yang ada di habiskan tak diwariskan ke genari depan....... Depa bukan tau nak menambah....tau nak perabih ja... kepada pengundi-pengundi di iboi pikir-pikirkan.................................Walau pun cg. Johari yang dok kat lata celak (WAKIL PAS) tak boleh menyelesalkan masaalah ini....hampa dok tuggu pa lagi............







No comments:

Post a Comment