Wednesday 14 March 2012

BALAK UNTUK PILIHARAYA..PAS KAUT UNTUNG

Penebangan balak yang berleluasa di Kg Iboi, Kg Bukit Hijau dan sekarang ini melarat ke kasan Bukit Palong, Sera Baling serta sekitar di daerah Baling, Kedah. Aktiviti ini dilakukan oleh pihak kerajaan negeri Kedah yang dahulunya pembangkang. Jika kita melalui jalan di sana, kita akan dapat melihat sangat banyak kawasan hutan serta Bukit yang telah digondolkan. Memang tidak dinafikan, hasil hutan adalah tertakluk kepada pihak kerajaan negeri. Tetapi saya tidak pula nampak proses pemuliharaan yang dilakukan contohnya penanaman semula anak pokok dan sebagainya. Hanya kerakusan mereka mengaut hasil hutan. Adakah hal ini demi kepentingan politik mereka?
Perkara kedua yang menimbulkan rasa tidak puas hati saya ialah berkenaan dengan penjualan tanah lot yang dahulunya tanah rizab kerajaan. Hal ini juga berlaku di kawasan tersebut. Padahal, tanah di kawasan tersebut telah diberikan permit oleh jabatan hutan kepada 40 orang penduduk suatu masa dahulu untuk menanam padi huma.
Kawasan Hutan Simpan Gunung Inas yang terletak di jajaran
 banjaran Titiwangsa  adalah antara kawasan yang memiliki
 sistem ekologi terbaik.


Kegiatan penebangan pokok itu dikatakan turut mencemari sebuah kolam yang menjadi sumber air para penduduk Kampung, terutama ketika hujan.Air lumpur yang mengalir dari kawasan bukit memasuki kolam yang digunakan para penduduk untuk kegunaan harian.







SEJAHTERA KAH KEDAH...ANDAI RAKYAT MENDERITA...LU PK LA SENDIRI..

2 comments:

  1. sejahtera ja aku kat kedah,, xda pa masalah pun.. mu try google pasal balak kat negeri umno.. mu ni tulis blog xpakai otak..

    ReplyDelete
  2. salam.. mmmm.. mu ni org kupang dok kt mana? kg pa? kat umah mu guna sumber air dari "kolam" ke dari air rawatan dari SADA?.. yg pasal penjualan tanah tu,actualy bukan jual,kalu mu nk tau, mu kena wat research ckit la, yg pasal bagi geran tanah tu kan.. try mu wat research skit pasal tu.. jgn pakai tembak ja.. cari maklumat yg tepat before mu tulis kat sini..

    mmmm.. lg satu.. pemulihan hutan or reforestation kena ambik masa.. hg ada wat research ka pasal tu?? ada g sembg dengan org yg terlibat pasal proses nk pemulihan hutan tu?

    blog yg mu tulis ni mengambarkan yg kawasan kupang ni dah mcm padang jarak padang terkukur, bagai negeri dilanggar garuda.. tp aku rasa kwsan kupang still lg segar mcm dulu.. senang cita la kan..tgk la yg akn jadi dalam 10 thun lg..

    bagi aku ustaz azizan MB kedah dh wat yg terbaik utk rakyat kedah..dia pun bukan calang2 org..


    aku ni anak jati kupang.. tempat balak tu dekat ja ngn rumah aku..

    ReplyDelete