Thursday 26 April 2018

#PRU14 : BARISAN NASIONAL PERLIS 'TUMBANG" SEBELUM PENAMAAN CALON.

Panasnya cuaca politik di Perlis, lebih hebat daripada di Terengganu atau Kelantan yang Pedang terjah baru-baru ini.
Pedang terus terang cakap – berebut kerusi di kalangan orang UMNO Perlis tak habis-habis. Masing-masing nakkan orang mereka menjadi calon, tanpa mengira sokongan akar umbi.
Susah Pedang nak cakap. Mungkin betul bila orang parti Pakatan Harapan (Harapan) cakap, dalam UMNO Perlis banyak krisis. Negeri lain, Menteri Besarnya adalah Pengerusi Badan Perhubungan UMNO negeri, tapi Perlis tidak.

Kenapa? Mestilah ada sebab atau ‘krisis ketidakpercayaan’.
Tak yakin MB Perlis, Datuk Azlan Man boleh kendalikan UMNO negeri, sebagaimana cerita yang Pedang dengar bahawa Azlan sendiri kalau kekal bertanding di DUN Pauh, akan kalah. Sebab itu, Azlan mungkin bertanding di kerusi Parlimen Kangar.
Buat apa nak berebut. Kekalkan yang sedia menang pada PRU13 dulu dan letakkan muka baru di kawasan yang kalah. Kalau nak ubah pun, hanya ubah kawasan – daripada DUN pindah ke Parlimen. Pedang yakin BN akan terus mengekalkan pentadbiran jika berbuat demikian.
Pedang dengar cerita ada beberapa muka lama yang sudah lebih dua penggal menang akan digugurkan. Muka-muka lama ini pula disukai oleh orang PAS, Harapan dan orang UMNO sendiri.
Pedang sendiri jumpa orang PAS dan Harapan bertanya di kalangan pemimpin UMNO, siapa yang mereka suka dan akan pilih jika menjadi calon. Mereka jawab orang ini lah, sebab dia banyak membela rakyat, menjadi ‘check and balance’ dalam kerajaan Perlis sendiri.
Adik Pedang pun kuat dalam politik – PAS. Tapi dia suka kepada pemimpin UMNO yang boleh bertindak demi kebaikan rakyat.
Pedang balik Chuping baru-baru ini, merata tempat Pedang temui orang kampung. Buah harumanis pun sedang berputik, malah di sesetengah tempat dah boleh petik pun. Pedang jumpa akar umbi tak kira sama ada Pas, Harapan atau orang UMNO sendiri.
Apa dicakapkan. “Kami lihat individu yang boleh berkhidmat. Kami tak lihat parti.” Orang PAS dan Harapan pun cakap pada Pedang “kalau individu itu mewakili UMNO dan bertindak membela rakyat seolah-olah seperti pembangkang, kami akan sokong dia. Sebab dia adalah pembela rakyat”.
Rakyat Perlis dan boleh berfikir. Walaupun, pada PRU13 lalu calon-calon UMNO ini menang dengan majoriti di bawah 2,000 undi, cuba bayangkan berapa sangatlah keseluruhan jumlah pengundi di sesuatu kerusi DUN di Perlis.
Pedang lihat kalau UMNO Perlis salah letak calon, mengetepikan ‘orang lama’ yang sudah lebih dua penggal menang, tetapi masih mendapat sokongan rakyat, bersiap-siaplah untuk serah kerusi pentadbiran kepada Harapan atau PAS.
sumber : 

Berebut kerusi,

No comments:

Post a Comment