Thursday 5 January 2012

BERSATULAH MELAYU

Perpaduan antara jalan penyelesaian


Pertama apabila pihak telah menambah suara mereka di Parlimen banyak perkara yang dibangkitkan yang bertujuan mempersoalkan perkara yang sudah dianggap sebagai asas, kedudukan raja-raja, institusi-institusi seperti kehakiman, agama dan apa saja yang boleh menimbulkan kesangsian di kalangan masyarakat.


Strategi utama mereka ialah pecahkan dan perintah. Apabila rakyat telah ditaburkan dengan pelbagai kesangsian banyak perkara akan dipersoalkan.


Inilah strategi pihak pembangkang. Banyak janji-janji yang dibuat sebelum Pilihan Raya Umum Ke-12 (PRU12) dan juga di dalam buku jingga tidak pun ditunaikan.


Malahan di Sabah dan Sarawak perkara asas tentang bersama dengan Malaysia pun dibangkitkan mempersoalkan kenapa Sabah dan Sarawak tidak boleh keluar daripada Malaysia. Inilah strategi yang bakal berterusan di kalangan mereka yang akan menjauhkan lagi keinginan untuk perpaduan.


Lihat saja perpaduan di kalangan orang Melayu hari ini. Tentu sekali di peringkat yang paling rendah sekali.


UMNO dan Pas dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) tidak akan bersatu. Ini telah disuarakan berkali-kali. Jadi kita kenalah lupakan yang ketiga cabang yang terdapat orang Melayu ini untuk bersatu.


Bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad mengatakan sepuluh tahun lagi orang Melayu akan hilang kuasa. Apa yang boleh mengejutkan orang Melayu supaya sedar untuk bersatu. Buang pemimpin yang tidak ada ciri-ciri kepimpinan rakyat. Itu saja.
Kedua, perlu ada satu aliran pendidikan sahaja dan bukan dua tiga aliran seperti Sekolah Jenis Kebangsaan Cina, Tamil dan lain-lain. Dengan adanya satu aliran ini maka mudahlah integrasi di kalangan berbilang bangsa dilakukan.


sumber online.

No comments:

Post a Comment