Monday 9 January 2012

MAJLIS DIALOG BERSAMA DATO' PADUKA BADSHAH.

SEMBANG-SEMBANG MESRA BELIA
 PERINGKAT NEGERI KEDAH (ZON SELATAN) 2012


TARIKH: 8/JAN/2012
MASA:4.30 PTG
TEMPAT: D'KERIANGAN HOTEL,PDG SERAI
BERSAMA DATO'PADUKA AHMAD BASHAH HANAFIAH
KEHADIRAN: 80 ORANG ( ZON SELATAN )






Hijrah telah menunjukkan kepentingan dan keberkesanan peranan dan sumbangan golongan belia dalam sesuatu usaha. Apabila golongan muda menggunakan potensi akal dan kekuatan untuk tujuan kebaikan, sebesar mana perancangan sekalipun akan dapat menjadi realiti.
Lihatlah keberanian saidina Ali. Beliau menggantikan Rasulullah s.w.t di tempat pembaringan pada malam rumah baginda dikepung oleh belia-belia. Berikutan dari mesyuarat tergempar di Dar An-Nadwah (parlimen Quraisy), pihak Quraisy telah memutuskan bahawa insan bernama Muhammad bin Abdullah wajib dibunuh setelah usaha-usaha lain untuk menyekat dakwahnya menemui kegagalan. Setiap etnik dan kabilah telah diminta untuk menghantar pemuda mereka yang gagah perkasa untuk membunuh Rasulullah s.a.w.
dalam pada itu, pihak yang bertanggungjawab haruslah peka dan fokus terhadap Belia sebagai aset negara paling berharga.Belia yang mahir boleh menyumbang kepada pembangunan negara.Kemahiran yang dimaksudkan bukan hanya tertumpu kepada kelulusan akademik, malah juga di bidang-bidang lain seperti pertanian, kesukanan, pertukangan tangan dan masak-memasak k.k mengharapkan Belia dapat memainkan peranan penting dalam menrealisasikan wawasan negara.








Wakil Dari Pemuda DUN Kupang. (Pak Tam)








Wakil Dari Belia 4B Bongor Baru En. Iskandar
mengajukan soalan kepada Dato; Badshah.

















No comments:

Post a Comment