Cegah sebelum parah.... Harap pihak berwajib memantau dan mengambil tindakan lebih keras... Selamat Anak Melayu Islam.
surat dari Syiah Taqiyah yang berpusat di Pendang ni.
Nikah
mut’ah bermaksud pernikahan yang diletakkan tempoh tertentu di dalam akad. Bagi
golongan syiah, nikah mut’ah adalah halal. Sedangkan hukum yang disepakati oleh
kebanyakan ulama’ adalah haram berdasarkan dalil dari sebuah hadis yang
diriwayatkan oleh saidina Ali r.a:
“Rasulullah s.a.w telah mengharamkan pada hari Khaibar daging
keldai dan nikah Mut’ah”.
Meskipun ada yang menyatakan nikah mut’ah pernah dihalalkan
dalam islam, tetapi hukum asal itu telah dimansuhkan dengan hadis di atas yang
datang kemudian. Tetapi golongan syiah tetap berkeras bahawa hukum nikah mut’ah
itu tetap halal berdasarkan dalil dari al-quran yang bermaksud:
“kemudian mana-mana perempuan yang kamu nikmati percampuran
dengannya (setelah ia menjadi isteri kamu), maka berikanlah kepada mereka mas
kahwinnya (dengan sempurna). {an-Nisa’: 24}
Sebenarnya ayat suci al-quran di atas telah disalahtafsirkan
oleh golongan syiah untuk kepentingan mereka sendiri. Sedangkan ayat di atas
ialah dalil kewajipan membayar mahar untuk sebuah akad pernikahan yang sah.
Ditambah pula dengan hadis palsu yang disandarkan ke atas nabi
Muhammad s.a.w untuk menguatkan hujah mereka seperti hadis palsu dibawah:
“Sesiapa yang bermut’ah dengan wanita Muslimah seolah-olah telah
menziarahi Kaabah sebanyak 70 kali”
Melihat hadis di atas ini pun akal yang waras tidak boleh
menerimanya. Masakan seorang itu mampu meraih pahala sebanyak itu dengan hanya
bermut’ah? Sedangkan amalan mut’ah itu amat mudah jika dibandingkan dengan
menziarahi kaabah walau sekali.
Kemudian datang pula hadis palsu yang lain seperti ini:
“As-Sayid Fathallah Al-Kashani meriwayatkan dalam ‘tafsir minhaj
as-sodiqin’ daripada Nabi telah bersabda: “Sesiapa yang bermut’ah sekali
darjatnya seperti darjat Al-Husain, sesiapa yang bermut’ah dua kali darjatnya
seperti darjat Al-Hasan, sesiapa yang bermut’ah tiga kali darjatnya seperti
darjat Ali bin Abu Talib, sesiapa yang bermut’ah empat kali darjatnya
seperti darjat ku”.
Tidak cukup dengan itu, mereka menggunakan dalil lain yang
kononnya ialah kata-kata dari imam mereka sendiri untuk menguatkan lagi hujah
songsang mereka. Antara kata-kata imam mereka berkaitan amalan mut’ah, kononnya
imam as-sadiq berkata:
“Sesungguhnya mut’ah agama ku dan agama nenek moyang ku. Sesiapa
yang beramal dengannya dia telah beramal dengan agama kami, sesiapa yang
mengingkarinya, dia telah mengingkari agama kami dan telah beriktikad dengan
selain daripada agama kami”.
Cukup dalil palsu di atas ini membuktikan syiah itu benar-benar
mahu menegakkan benang yang basah. Hukum haram sudah jelas, mereka mencari
jalan lain untuk menghalalkannya. Jika mereka sanggup berbohong dalam hal-hal
agama, tidak mustahil mereka kerap berbohong dalam hal-hal dunia.
Hal mut’ah ialah perkara biasa bagi golongan syiah. Sehinggakan
mereka dibenarkan bermut’ah dengan kanak-kanak tidak mengira usia. Hal ini
diceritakan diketika mana imam Khomeini bermusafir dan singgah di rumah kawan
baiknya untuk berehat. Ketika mereka bersembang, anak perempuan tuan rumah
melalui mereka dan imam Khomeini terlihat padanya. Kemudian imam Khomeini
meminta tuan rumah untuk bermut’ah dengan anak perempuannya pada malam itu.
Di keesokan paginya, imam Khomeini disoal berkaitan nikah mut’ah
dengan kanak-kanak kecil. Beliau menjawab: “sesungguhnya bermut’ah dengan
kanak-kanak tersebut adalah harus tetapi dengan bercumbu-cumbuan, berciuman dan
meletakkan zakar antara dua peha. Adapun bersetubuh, dia (kanak-kanak) masih
belum mampu untuk melakukannya”.
Seperkara lagi yang jelek dengan golongan syiah ini ialah mereka
menghalalkan mut’ah pada wanita golongan awam dan haram bermut’ah dengan wanita
golongan sayid. Hal ini jelas diskriminasi golongan tertentu untuk memenuhi
hajat dan nafsu mereka semata-mata sehingga sanggup berbohong menggunakan nama
agama.
Di sini terdapat beberapa kesan buruk amalan mut’ah:
1- Mut’ah itu sendiri sudah
bertentangan dengan syariat islam iaitu nikah yang sah.
2- Mereka menghalalkan mut’ah
dengan mnggunakan dalil-dalil palsu yang tiada asalnya demi menghalalkan apa
yang haram.
3- Menghalalkan mut’ah pada wanita
yang sudah bersuami meskipun tanpa pengetahuan suaminya.
4- Anak-anak gadis bebas bermut’ah
tanpa pengetahuan ibubapa.
5- Mereka yang menghalalkan mut’ah
itu membenarkan diri mereka untuk bermut’ah dengan anak orang lain sedangkan
mereka melarang orang lain bermut’ah dengan anak mereka sendiri.
6- Tidak perlu saksi, wali dan
makluman pada umum.
7- Membuka ruang yang luas kepada
para remaja yang inginkan maksiat tetapi berselindung dengan nama agama.
Terdapat beberapa kisah yang sering berlaku berkaitan mut’ah.
Antaranya adalah kisah seorang wanita yang selalu dinikahi mut’ah oleh seorang
sayid. Selama berpuluh tahun lelaki sayid ini bermut’ah dengan wanita ini
sehingga dia sudah puas, dia pun meninggalkan wanita tersebut. Setelah itu
wanita itu pun hamil. Dan dia dengan yakin dan pasti bahawa anaknya itu ialah
hasil pernikahan mut’ahnya dengan lelaki sayid tersebut kerana dia tidak pernah
bermut’ah sepanjang hidupnya kecuali pada lelaki sayid itu sahaja.
Kemudian bertahun kemudian, anak yang dilahirkannya itu sudah
menginjak usia dewasa dan kelihatan cantik. Pada suatu hari, anak perempuannya
itu pulang dalam keadaan hamil. Kemudian ibunya bertanya dengan siapakah dia
bermut’ah. Anak perempuannya pun memberitahu bahawa sayid sekian-sekian yang
telah bermut’ah dengannya sehingga hamil. Tercengang ibunya lantas menceritakan
kepada anaknya itu bahawa sayid yang telah menghamilkannya ialah bapanya
sendiri.
Demikianlah sebahagian dari kisah berkaitan mut’ah. Semoga kita
semua boleh mengambil pengajaran dan menjauhi ajaran syiah yang telah
memesongkan agama atas nama agama. Wallahua’lam.
Tajuk buku : ‘kenapa aku meninggalkan syiah’
Karangan : Syeikh Al-Allamah Dr. Hussain Al-Musawi
No comments:
Post a Comment