Sunday 10 November 2013

Saya akan komen dari semasa ke semasa, tapi hari ini saya fed-up dengan FAM." @Khairykj . @ASTROARENA @sukan_utusan @tv3malaysia


‎Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin mengakui, beliau sudah bosan dengan Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM) yang disifatkannya tidak boleh menerima sebarang teguran daripada mana-mana pihak. Pengakuan terbuka Khairy itu dibuat sebagai mengulas kenyataan bekas pemain bola sepak kebangsaan, Datuk Jamal Nasir Ismail yang tersinggung dengan kritikan Menteri Belia dan Sukan itu terhadap FAM.


Saya tidak ada dendam kepada sesiapa, saya tegur FAM atas keprihatinan saya hendak melihat bola sepak maju kedepan, takkanlah persatuan sukan dah jadi kebal. Sampai menteri tak boleh cakap apa-apa.

Ini yang berlaku hari ini, menteri tegur sikit pun hendak kena panggil bekas pemain, lepas itu kritik menteri," katanya kepada pemberita sewaktu merasmikan Kejohanan Taekwando WTF-MSN-Milo Antara Kelab di sini, semalam.


Dalam laporan sebuah akhbar tempatan semalam, Jamal Nasir melahirkan rasa tersinggung beliau apabila ada pihak, apa lagi menteri yang bertanggungjawab terhadap sukan negara, mengkritik secara melulu seolah-olah mahu melepaskan geram kepada individu tertentu dalam badan‎ induk bola sepak itu.

Ekoran kenyataan tersebut, Khairy menegaskan, segala kritikan yang dilontarkan selama ini adalah bertujuan‎ demi kemajuan bola sepak tanah air dan tidak bermaksud untuk membalas dendam kepada sesiapa pun yang berada didalam kepimpinan FAM.

Menurut Khairy, kritikan yang dilakukan selama ini adalah sebagai bukti yang beliau amat sayangkan bola sepak Malaysia dan mahu melihat sukan nombor satu negara itu terus maju. Namun, katanya, hasratnya itu telah disalah ertikan apabila dituduh berdendam dengan FAM pula.

Apa ini mengarut, saya cakap bukan sebab saya dendam, saya cakap sebab saya sayangkan bola sepak, saya luahkan‎ apa yang rakyat cakap, tak percaya masuk dalam Facebook, masuk dalam Twitter tengok (rakyat) komen lagi teruk apa yang saya cakap. Ini saya berlapik lagi, jadi, tolonglah jangan cari orang yang dah tak ada apa-apa dan lepas itu suruh dia cakap, ini bukan dia cakap, ini FAM baling batu sembunyi tangan," tegas beliau.


Malah, ketika ditanya pemberita mengenai kekalahan 0-3 pasukan kebangsaan kepada Kuwait dalam perlawanan persahabatan kelmarin, beliau enggan mengulas mengenai isu tersebut dan sebaliknya meminta pihak media mengajukan persoalan tersebut kepada FAM. Saya tak tahu, kena tanya FAM, saya cakap nanti, FAM dia panggil semua bekas pemain, seperti Jamal Nasir suruh kritik saya, malas hendak cakap," ujarnya.

Ditanya lagi sama ada beliau tidak mahu lagi memberi komen mengenai FAM selepas ini, Khairy berkata: Saya akan komen dari semasa ke semasa, tapi hari ini saya fed-up dengan FAM."

KK : TAHNIAH YB KJ atas kewibawaan menerajui Kementerian Sukan. SUARA RAKYAT harus disampaikan. Selama ini FAM begitu kebal dari dikritik waima sesiapun yang mengkritik persatuan itu akan menerima Padah. Teruskan.....

No comments:

Post a Comment