Friday 30 November 2012

Budaya Pelik Menghancurkan Mayat dibiarkan dimakan Burung


Terlihat dalam salah satu gambar bagaimana jasad tidak berdaya tersebut di hancurkan dengan tukul, mungkin untuk lebih memudahkan bagi burung nazar dalam memangsa jasad tersebut. Terlihat juga dalam foto-foto ini bagaimana mayat ini disayat hingga kelihatan seperti layaknya binatang yang disembelih dan siap dipotong-potong.


Bagaimanapun jasad tersebut sudah tida lagi berguna, namun menuurut umumnya manusia mereka tetaplah harus dihormati sebagai ujud penghargaan terhadap dirinya ketika masih hidup. Dalam pandangan agama Islam mahupun Kristian penghormatan terhadap jenazah adalah wajib untuk dilakukan dengan tetap menghormatinya seperti halnya ketika mereka masih hidup walaupun dengan perlakuan yang berbeza tentunya.



Namun demikian adat istiadat atau ajaran agama tertentu mempunyai cara lain dalam menghormati jenazah, ada yang dibakar, dibuang ke laut atau sungai ada juga yang di berikan kepada binatang agar di makan seperti halnya ritual di Tibet ini.



Sebagai manusia menghormati sesama manusia baik ketika masih hidup atau sudah meninggal adalah sesuatu yang perlu dilakukan dengan tetap memulyakan dan menghormatinya, sedangkan caranya masing-masing orang mempunyai cara yang berbeza bergantung kepada keyakinan mana yang diikutinya. Tuhan telah memilihkan keyakinan yang terbaik untuk umatnya.








sumber : Cerita Apakah??

No comments:

Post a Comment