Friday 28 September 2012

BR1M 2.0 : untungkan tabung derma PR #TurunkanHargaPrivateJet

Pembangkan melopong apabila mendengar pembentangngan bajet 2013 yang dibentangkan oleh Perdana Menteri, yang mesra rakyat berteraskan Memakmur Negara, Mensejahtera Rakyat, sebuah janji ditepati. Sehari sebelum itu PR melalui ketua Pembangkan cuba membentangkan bajet yang boleh 'memufliskan' negara. Bajet yang kononya terbaik seolah-olah bajet yang di 'copy' dari buku jigga pakatan.

BR1M 2.0 Langkah Pengurusan Ekonomi Tepat - TPM

KUALA LUMPUR: Pengumuman beberapa insentif termasuk pemberian Bantuan Rakyat 1Malaysia fasa kedua (BR1M 2.0) merupakan satu langkah pengurusan ekonomi yang tepat.

Timbalan Perdana Menteri, Tan sri Muhyiddin Yassin berkata, pemberian BR1M bukan sahaja mampu mengurangkan kos sara hidup rakyat namun secara tidak langsung ia memberi kesan kepada pusingan ekonomi dalam negara.

"Peruntukan sebanyak RM3 bilion ini akan diputar balik dan masuk dalam sistem ekonomi negara.

"Bermakna apabila mereka berbelanja, maka perdagangan dalam negara akan berkembang. Ini satu pengurusan ekonomi yang tepat," katanya pada sidang media selepas sesi perbentangan Bajet 2013 di bangunan Parlimen di sini, Jumaat.

Merusi Bajet 2013, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan pemberian BR1M 2.0.

Bagi fasa kedua, ia diperluaskan kepada individu bujang berumur 21 tahun ke atas yang berpendapatan tidak melebihi RM2,000 sebulan.

Peruntukan RM3 bilion menerusi pemberian BR1M 2.0 ini akan memberi manfaat kepada 4.3 juta isi rumah dan 2.7 juta individu bujang.

Ditanya mengenai dakwaan pembangkang bahawa pemberian beberapa insentif menerusi Bajet 2013 dianggap sebagai 'bajet pilihan raya', Muhyiddin bagaimanapun menyangkal dakwaan tersebut.

"Apa yang kota buat adalah dengan mengambil kira keperluan rakyat. Ia bukan kerana tuntutan pilihan raya.

"BR1M ini sesuatu yang ditunggu-tunggu. Tambahan pula dengan memasukkan kumpulan orang bujang dengan pemberian RM250. Ia mampu boleh kurangkan kos hidup yang sebelum ini tidak tersenarai.

"Pembangkang kata dengan perbelanjaan ini kita hadapi masalah, tapi terbukti bahawa kadar defisit negara dapat dikurangkan," katanya.

Sumber.

KK_PR makin celaru...bila 'Kerajaan BN mengamalkan dasar 'Janji ditepati'.
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

1 comment:

  1. hehehe tak payah nak kesahkan bila fuckatan kata ini bajet pilihanraya atau gula-gula kepada rakyat... yang penting hati rakyat gembira, kerajaan mampu dan ekonomi domestik bergerak. Lebih baik diberi gula-gula dari diberi janji palsu yang selalu dimungkiri dengan baJET atau belanjaWang yang akan memufliskan negara.

    ReplyDelete