Wednesday 24 July 2013

#ramadhan : Guru Islam diarah tanggal hijab. @inspirasiislami #rakyatnews


Guru-guru Islam di negara ini diarah membuka purdah atau hijab ketika mengajar di dalam kelas.

Peraturan kerajaan itu bertujuan membentuk hubungan yang lebih baik antara guru dan pelajar.

Setiausaha Pendidikan, Armin Luistro berkata, arahan itu merupakan sebahagian daripada perubahan bagi menjadikan sekolah lebih sensitif kepada agama.

Berdasarkan salinan arahan yang diterima AFP, pelajar beragama Islam masih dibenarkan memakai purdah atau hijab di sekolah dan 'pakaian bersesuaian' ketika kelas jasmani.

Bagaimanapun, guru wanita Islam boleh memakai purdah di luar kelas, namun perlu menanggalkannya ketika mengajar supaya mereka boleh berinteraksi lebih baik dengan pelajar.

''Sebaik-baik guru itu memasuki kelas, dia diminta membuka hijab.

''Dengan mengarahkan guru wanita membuka tudung, mereka akan membenarkan pelajar lebih mengenali identiti guru dan mempromosi hubungan guru-pelajar dengan lebih baik,'' menurut arahan itu, hari ini.

Arahan itu menyebut, apabila guru wanita membuka hijab akan membolehkan pelajar melihat muka guru tersebut dan membantu dalam 'pembentukan bibir' bagi menyebut perkataan tertentu.

Agensi kerajaan, Pejabat Hal Ehwal Islam berkata, pihaknya bersetuju dengan pendekatan Jabatan Pendidikan tersebut namun masih belum menerima salinan arahan berkenaan.

Penasihat pejabat tersebut, Roque Morales berkata, beliau tidak mempunyai data berapa ramai orang Islam bekerja sebagai guru, namun purdah merupakan pakaian yang dipilih di selatan negara ini. - AFP

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

No comments:

Post a Comment