Friday 5 October 2012

Wanita hamil teresak-esak dihukum penjara 80 hari

Gambar Hiasan

SHAH ALAM 4 Okt. - Seorang wanita yang hamil tiga bulan menangis teresak-esak selepas dihukum penjara 80 hari oleh Mahkamah Sesyen di sini selepas mengaku bersalah atas pertuduhan pecah amanah membabitkan wang majikan berjumlah 60,651, tahun lepas.

Hakim Mat Ghani Abdullah hari ini turut memerintahkan bekas eksekutif akaun, Noraniza Idris, 25, membayar pampasan berjumlah RM40,000 kepada bekas majikan, Syarikat East West Freight Services Sdn Bhd.

Sekiranya gagal membayar pampasan tersebut pada atau sebelum 4 Feb tahun depan, tertuduh perlu menjalani tambahan hukuman penjara selama lapan bulan.

Noraniza didakwa melakukan kesalahan tersebut di premis syarikat di No.27-A, Jalan Berangan, Pelabuhan Klang, dekat sini, antara 29 Julai dan 7 Sept tahun lepas.

Wanita itu, yang tidak diwakili peguam, didakwa mengikut Seksyen 406 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum 10 tahun dan sebat dan boleh dikenakan denda.

Mengikut fakta kes yang dikemukakan Timbalan Pendakwa Raya, Faten Hadni Khairuddin, tertuduh muka berkhidmat di syarikat itu pada 7 April tahun lepas ditugaskan menjaga semua urusan perakaunan syarikat.
Pada November 2011, syarikat itu membuat semakan terhadap buku tunai dan mendapati baki akhir adalah RM3,031.52 iaitu kekurangan sebanyak RM1,929.32.

Pengadu, S.Chandra Sekaran, yang merupakan pengarah syarikat itu, telah menghubungi tertuduh dan wanita itu mengaku bahawa dia telah mengambil wang berkenaan untuk kegunaan sendiri.BERNAMA

Syarikat itu seterusnya menjalankan audit terperinci terhadap akaun syarikat dan mendapati lima keping cek syarikat dari EON Bank Group telah dimasukkan ke dalam akaun tertuduh serta suaminya sepanjang tempoh tertuduh bekerja di situ.

Lima cek itu telah ditandatangani pengadu dan seorang lagi pengarah syarikat iaitu Datuk Sin Siew Wah tanpa tertuduh memasukkan butir penerima. - BERNAMA


No comments:

Post a Comment