Tuesday 3 April 2012

AZIZAN SAPU DUIT JALAN >

Kata duit Balak banyak, kenapa duit Jalan pun disapu?

Duit disalurkan kepada Kerajaan Negeri untuk diberikan kepada JKR Negeri untuk penyelenggaraan Jalan dan bangunan mengikut garispanduan yang disediakan. JKR Kedah sudah pasti pada budget sebelumnya telah mengenalpasti jalan-jalan dan bangunan-bangunan yang perlu penyelenggaraan. Dari situ satu jumlah RM dicadangkan kepada Pusat untuk tujuan tersebut.


Azizan akui ..." saya simpan wang peruntukan tersebut RM100 juta kedalam tabung YAYASAN MENTERI BESAR ...  hanya RM34 juta sahaja yang di belanjakan sejak januari 2011 " 

Dari jumlah RM154 peruntukan kerajaan persekutuan untuk kesejahteraan rakyat negeri Kedah, Azizan juga menambah ..." RM20 juta lagi diagih-agihkan kepada ADUN-ADUN PR Kedah ...  Rakyat kena tanya ADUN-ADUN PR apa yang mereka buat, saya tak tahu "

Kedah Times menyeru MB beri laporan terperinci kemana duit yang dimasukkan ke dalam Yayasan Menteri Besar yang mana kemudian diagih-agihkan kepada ADUN PR. Apakah duit tersebut diguna untuk program parti ?


Salah guna duit baiki jalan? 

JERLUN - Kementerian Kerja Raya mengenal pasti Kedah dan Selangor adalah antara negeri yang menyalahgunakan peruntukan untuk menyelenggara jalan negeri bagi tujuan lain. 

Menterinya, Datuk Shaziman Abu Mansor berkata, penyalahgunaan peruntukan itu dikesan di Selangor pada tahun lalu dan beliau juga difahamkan perkara sama berlaku di Kedah setelah mendapat maklum balas daripada Jabatan Kerja Raya (JKR) Kedah. 

Menurutnya, peruntukan Kerajaan Pusat itu disalurkan setiap tahun bagi memastikan semua jalan negeri berada dalam keadaan baik tetapi kementerian kecewa kerana ada negeri menggunakan peruntukan itu untuk tujuan lain termasuk pembinaan jalan baru. 

“Setiap Kerajaan Negeri akan diberi peruntukan tertentu bagi penyelenggaraan jalan negeri bergantung kepada jarak atau panjang laluan yang terdapat dalam Sistem Maklumat Rekod-Rekod Jalan Raya Malaysia (Marris) tetapi sudah disalahgunakan oleh Selangor dan Kedah. 

Baca selanjutnya disi :

No comments:

Post a Comment