Saturday 28 April 2012

Suami Romantis....keluarga Bahagia...



Suami perlu dan jangan takut-takut untuk bersikap romantis dengan isteri. Caranya? Hmm ... sama seperti anda ketika bercinta dulu, bagaimana anda sering bersama dan mahu bersama dengan pasangan cinta anda? Maka begitulah halnya dengan isteri anda sekarang ni.

Menurut riwayat, Rasulullah SAW sering mengucup isteri baginda dengan penuh rasa kasih sayang. Rasulullah SAW pernah mencium isterinya sebelum pergi menunaikan solat di masjid.

Aisyah RA berkata yang bermaksud: "Rasulullah pernah mencium salah seorang isteri baginda, lalu berangkat menunaikan solat tanpa memperbaharui wuduk" - Hadis riwayat Abu Daud.

Haaa, sunnah Nabi tu, dapat pahala jika diamalkan prinsip romantis kepada isteri. Jika semasa bercinta boleh jadi Don Juan (yang romantis), mengapa tidak sekarang? Dah lesu ke?

Baginda Nabi Muhammad s.a.w juga sering memanggil isterinya dengan panggilan yang indah dan disukai oleh isterinya. Baginda memanggil Aisyah RA dengan gelaran Humaira' yang bermaksud putih kemerah-merahan, bertujuan memuji kecantikannya. Rasulullah SAW juga memanggil Aisyah dengan nama yang digemarinya iaitu Aisyah.

Lantas, ciumlah isterimu wahai para suami! Lafazkanlah kata-kata cinta. Panggillah isteri anda dengan panggilan disukainya. Berkongsilah makanan dan minuman anda. Kerana apa yang anda buat ini, akan mendapat barakah dan pahala. InsyaAllah.

Jom......Layan





No comments:

Post a Comment