Saturday 22 February 2014

VIDEO SAYU !! Tragedi Lemas di Segamat. @bharianmy


Sungai itu, yang terletak berhampiran sebuah kuari menyedut pasir, adalah kira-kira 10km dari bandar Segamat dan juga kawasan rekreasi popular bagi penduduk sekitarnya.

Berikut senarai nama remaja yang dikhuatiri lemas:
1. MOHD ZATI ZAIDI, 16 
2. MOHD ZAKRI ZAIDI, 14
3. MOHD SYAFIQ MD SYUKUR,16
4. MOHD HAFIZUL DANIAL NOR HASYIM, 16 
5. NAZRUL AMIRUDDIN ZAMRI, 14
6. MOHD NAZRUL BIN ZAINAL, 15
7. MOHD IZUAN HAKIMI AMIR, 13
8. MOHD HAFIZUDIN KAMAL, 16


Lapan remaja yang lemas di sebuah lombong di Sungai Buloh Kasap, dekat sini, dikatakan saling cuba menyelamatkan rakan mereka sehingga menyebabkan semua dikhuatiri lemas.

Dalam kejadian kira-kira jam 9.30 pagi itu, 12 remaja berusia 13 tahun hingga 16 tahun termasuk seorang pelajar perempuan dikatakan beriadah di tepi sungai itu sebelum mereka bermain air di tepi sungai berkenaan. 


Seorang daripada mereka dikatakan lemas menyebabkan dua lagi cuba membantu tetapi turut hilang sehingga lima lagi rakan mereka turun terjun ke sungai sebelum semuanya hilang. 


Turut hilang ialah dua beradik berusia 14 dan 16 tahun.

Jurucakap Balai Bomba dan Penyelamat Segamat, berkata pihaknya menerima laporan kejadian itu jam 9.49 pagi dan tiba di tempat kejadian jam 10 pagi.

Katanya, sehingga jam 2 petang ini semua mangsa masih belum ditemui dan lokasi kejadian di kawasan pasir jerlus dan menyelamat. Unit Scuba masih menjalankan operasi mencari.
"Mangsa dipercayai tertimbus pasir dan setakat ini semua mangsa belum ditemui," katanya.

Sementara itu, Bernama melaporkan, Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Bandar Putra Mohd Aizat Mamat berkata remaja yang lemas itu adalah sebahagian daripada sekumpulan 13 remaja yang berekreasi di sungai itu sempena cuti hujung minggu negeri itu.

Beliau berkata kejadian dipercayai berlaku apabila seorang daripada remaja terbabit menghadapi kesukaran ketika berada di dalam sungai menyebabkan tujuh rakannya cuba membantu.

"Namun, rakan-rakan lain itu turut berhadapan dengan kesukaran ketika berenang di dalam sungai itu menyebabkan kesemua mereka dipercayai lemas," katanya.

Lima remaja lain selamat, katanya. 

Mereka semuanya dilaporkan berasal dari Taman Mewah, di sini.


No comments:

Post a Comment