Tuesday 29 January 2013

Rahsia !!!! nyummhhhh kenikmatan yang perlu anda ketahui.


pehhhhh.... Melekat beb... tak tahan, bila kita melihatnya.

Durian, si raja buah beraroma tajam yang manis isinya..Buah tropika ini kaya dengan fitonutrien, antioksidan, protein, vitamin dan mineral yang baik untuk tubuh..Durian menawarkan sejumlah manfaat kesihatan bagi mereka yang memakannya..Berikut merupakan beberapa khasiat yang terdapat dalam durian di bawah ni..




1. Meningkatkan kesihatan kulit 
Di sebalik rasanya yang lazat, durian kaya dengan Vitamin C. Setiap pangsa durian mengandung 80% nilai harian (DV) vitamin C yang diperlukan tubuh. Vitamin ini penting dalam pembentukan kolagen iaitu protein dalam kulit, tulang, tendon, ligamen, dan pembuluh darah. Vitamin C juga membantu mengembangkan resistensi terhadap virus dan radikal bebas. 



2. Melancarkan sistem pencernaan 
Durian kaya zat thiamin/ vitamin B (61%) yang merangsang nafsu makan, serta menghasilkan asam klorida dalam lambung sehingga menyihatkan sistem pencernaan. 



3. Mengatur kadar gula darah 
Kandungan Mangan (39%) dalam durian membantu pengaturan kadar gula dalam darah dan mencegah anemia. Buah ini juga menjadi sumber folat yang baik, yang diperlukan tubuh untuk memproduksi sel-sel darah merah (RBC).



4. Membantu melawan depresi 
Vitamin B6 adalah nutrisi penting dalam produksi serotonin, zat kimia neorotransmitter yang mempengaruhi keadaan hati. Kekurangan vitamin ini dalam tubuh boleh menyebabkan depresi. Durian memiliki kandungan Vitamin B6 hingga 38%. Selain itu, tingginya kadar asam amino triptofan dalam durian juga dapat mengurangkan kecemasan dan insomnia [sukar tidur]. 



5. Menghindari sembelit 
Durian kaya serat (37%) dan karbohidrat kompleks yang menyerap air dan mengembang dalam saluran pencernaan; menjadikannya efektif mempercepat proses sekresi [rembesan]. 



6. Meringankan sakit kepala 
Mengunyah durian juga membantu meringankan sakit kepala. Riboflavin atau vitamin B (29%) dalam durian membantu mengobati migrain. Selain itu durian juga memiliki sejumlah manfaat lain. Antaranya, kandungan Kaliumnya (30%) yang baik untuk tulang, Tembaga (25%) yang bermanfaat dalam penyerapan hormon, Folat (22%) yang baik dalam menjaga kehamilan dan Magnesium (18%) yang bermanfaat untuk mengendurkan saraf dan otot.



Sumber: OrangMuo

No comments:

Post a Comment